Tank na tankodromu s lidmi
top

Popis tanku. Jízda tankem, tankodrom

Konstrukce tanku. Tank z jedné strany průhledný, abychom viděli dovnitř. Láká Vás jízda tankem, tankodrom?

Konstrukce tanku. Tank z jedné strany průhledný, abychom viděli dovnitř. Láká Vás jízda tankem, tankodrom?

Uspořádání tanku

Již od prvních tanků je uspořádání velmi jasném a jednoduché. V přední části tanku je řidič, dále trup pro bojové jednotky s věží a kanónem a nakonec motorový prostor s motorem a nádržemi na palivo.

Výzbroj tanku

Původně se myslelo, že bude stačit malý kulomet jako hlavní výzbroj tanku, ale to bylo brzy vyvráceno po prvním střetu s nepřátelskými tanky  na bitevním poli. Zde se ukázalo, že budou potřeba mnohem silnější zbraně potřebné k boji proti nepříteli. Zbraně potřebovaly být dostatečně silné, aby dokázaly proniknout nejtlustšími pancíři ostatních tanků. Jednotlivé typy tanků tak spolu závodí, kdo druhému může prostřelit krunýř a naopak kdo odolá střele slabšího kolegy.

Jízda tankem na tankodromu Šipka

 

Palebná tanková věž

Věž tanku musí být dostatečně velká, aby vydržela zpětný náraz po vystřelení z děla a zároveň tak velká, aby se do ní vešla posádka se střelivem. Průměr věže určuje pak i šířku trupu tanku.

Kulomety (MG)

Tanky byly obvykle navrženy s kulomety jako sekundární výzbrojí. Často byly kulomety instalovány koaxiálně s hlavní zbraní. Někdy byly také  instalovány v trupu vpředu pro použití řidiče nebo spolujezdce.

Tanková věž

Hlavní zbraň byla umístěna ve velice obrněné části tanku známé jako věž a v přední části věže byl umístěn velký kanón. Britové a Němci většinou měli většinou 3. členné posádky ve věži. Velitel seděl v zadní části, na jedné straně střelec a na druhé straně byly umístěny zbraně.

Motory

Motory jsou důležitou součástí k pohybu tanku. Velká síla motoru je potřebná hlavně k dosažení vysoké rychlosti. Američané používají k pohodnu tanku letecké motory, toto má ale nevýhodu ve vysokém těžišti.  Britové používali plošší motory a většina z jejich tanků je také nižší. Japonci vyvinuli vynikající vzduchem chlazený dieselový motor pro použití v tropickém podnebí.

Z motoru je přes hřídel do převodovky a pak na hnací pásy přenášena síla motoru.

Pérování

Bylo vyvinuto několik různých typů závěsů pérování, které ovlivňují jízdní vlastnosti tanku. používají se například vinuté pružiny, torzní tyče a také hydraulické pérování. Pro různé povrchy se hodí různé pérování. Záleží ale také na hmotnosti tanku.

Tankodrom pro tanky i pro Vás Šipka

 

Pásy

Pásy byly nejdříve vyrobeny z litiny, a poté nahrazeny manganovou ocelí. Američané vyvinuli články pásů z pryšových bloků spojené ocelí.

Pancéřování

Většina tanků byla navržena s pancířem kolmým. V roce 1937 Rusové navrhli předchůdce T-34 – tank A-20, který používá šikmý pancíř. Tato vlastnost pomáhala v tom, že 45 mm silné pancéřování zkosené v úhlu 60 stupňů zastupovalo 90 mm pancéřování.

V současné době se často využívá takzvané aktivní pancéřování. Je to výbušnina připevněná k plášti tanku, která při dopadu střely funguje jako matrace a otáčí energii střely pryč od tanku. Takto je posádka uvnitř více chráněna.

Rádiová komunikace

Během první světové války,  když tanky byly nejprve používané jen málo, nemohli vysoce postavení velitelé dělat nic jiného, ​​než nechat tanky jet na cíl. Jediná komunikace s tanky byla pomocí pěšáků, kteří přenášeli zprávy od velení. Ti ovšem byli pod palbou a tak tato komunikace nebyla spolehlivá.

V roce 1920 začali některé armády komunikovat pomocí ručních vlajek (především Rusko). Nicméně toto nebylo příliš bezpečné, protože velitel musel být částečně z tanku venku a byl kvůli tomu vystaven palbě. A na tyto velitele se pak i střelba soustředila.

Rádiová komunikace byla k dispozici v průběhu první světové války, ale rádia měli malý dosah a byla velká. To bylo až do roku 1931, kdy 1. brigáda britského královského tankového sboru začala používat hlasové přenosy pro kontrolu pohybu 180 tanků během cvičení Salisbury Plain. Brzy na tento způsob komunikace přešli i ostatní velmoci.

Objednej si jízdu na tankodromu Šipka
top