Tank na tankodromu s lidmi
top

Nejlepší obrněný transportér na světě

Obrněný transportér Namer je jasným důkazem, že Izrael se už od začátku své existence snaží být ve zbrojní výrobě nezávislý na zahraničí. Navíc jeho armáda má často specifické požadavky, kterým dokážou nejlépe vyhovět právě jen domácí zbrojovky.

zdroj: WikiMedia Commons obrněný transportér Namer

zdroj: WikiMedia Commons obrněný transportér Namer

V roce 2008 se definitivní sériový Namer představil poprvé a hned se rozjela výroba i dodávky pro armádu. Celkem bylo zatím postaveno asi 130 namerů pro izraelskou armádu, zájem projevily i další armády, například i americká, k prodeji do zahraničí však zatím nedošlo.

Namer je dnes nejlepším obrněným transportérem pro pěchotu na světě. Je totiž nejodolnější ze všech vozidel tohoto typu, jeho ochrana i pancíř odpovídá tanku Merkava IV, z něhož vychází.

Navíc ušetřená hmotnost po sejmutí bojové věže merkavy se u nameru „investovala“ do dalšího pancéřování. Například spodní protiminová ochrana podvozku je lepší než u merkavy.

Namer je konstruován tak, aby zajistil na bojišti posádce i výsadku absolutní ochranu i palebnou podporu a zároveň byl snadno opravitelný i v polních podmínkách.To umožňuje modulární koncepce stroje. Namer se chlubí moderním kombinovaným pancéřováním, jednak jej tvoří bloky reaktivního pancéřování, korba je pak vyrobena ze sendvičového pancíře složeného z vrstev aramidových vláken, keramiky a ocel-niklové slitiny. Namery mají i speciální aktivní ochranu proti letícím projektilům zvanou Iron Fist, jež je ničí ještě ve vzduchu před nárazem do korby.

Úkol nameru

Primárním úkolem nameru je dovézt pěší výsadek co nejbezpečněji do prostoru bojové operace a také jej dopravit zpět na základnu. Proto nedisponuje těžkými zbraněmi, těžkou palebnou podporu zajišťují merkavy, se kterými namery operují. Izraelské namery mají na korbě nainstalované dálkově řízené věže Samson s rozličnou výzbrojí, většinou jde o těžký kulomet M2 ráže 12,6 mm nebo granátomet ráže 40 mm.

Vedle toho má posádka k dispozici ještě samostatně lafetovaný lehký kulomet FN MAG ráže 7,62 mm ovládaný ručně velitelem vozidla a také v korbě zabudovaný malý minomet ráže 60 mm. Namery mají senzory, jež jsou schopné detekovat nepřátelskou palbu a přesně určit místo, odkud je vedena. Operátor dálkově řízené věže tak může okamžitě ničit zdroje nebezpečí pro vlastní pěšáky pohybující se v okolí vozidla. To je jejich nesporné plus!

Popis nameru

Posádka – trojčlenná – velitel, řidič a operátor věže, a pozor!!! Velice často funkci řidiče zastávají ženy. Namer má stejně jako merkava motor umístěný vpředu, v zadní části korby je pak místo pro 12 plně vyzbrojených pěšáků. Ti mají k dispozici dva poklopy na střeše vozidla a na zádi jsou výklopné dveře, jež jsou poněkud širší, než je tomu u tanků Merkava. S nimi namery sdílejí i digitální řídící bojový systém. K pohonu nameru slouží vzduchem chlazený dvanáctiválec Teledyne Continental AVDS-1790-9AR z merkavy III.

Láká Vás tankodrom? Zkuste jízdu tankem.

Více informací o možnostech řízení tanku Šipka
top